Opstart toch anders voorgesteld
Kevin Ringoot is zaakvoerder van de start-up JustBite, die bedrijven helpt om medewerkers een gezond en bewuster pauzemoment te bezorgen en zo de band tussen beide te versterken.
Concept zakte als een pudding in elkaar
Al in 2018 startte ik in bijberoep met JustBite. Als fervent sporter met een passie voor gezonde voeding zag ik dat heel wat zogenaamde “gezonde” tussendoortjes op het werk helemaal niet zo gezond waren. Via een flexibel lidmaatschap gaf ik bedrijven de kans om gezonde snacks te voorzien voor hun medewerkers en hen zo te helpen naar een gezond en bewuster pauzemoment.
In januari 2020 zegde ik mijn voltijdse job in loondienst op, om me volledig toe te leggen op JustBite, dat op dat moment nog geen volwaardige business was. Mijn financieel plan lag klaar en met veel goesting ging ik het avontuur aan. Als start-up is het cruciaal om te vertrekken van een goede basis. Dus nam ik in januari en februari de tijd om mijn verhaal verder vorm te geven. Reculer avant de sauter, zoals ze in het Frans zeggen. Begin maart was ik klaar om te knallen … en toen kwam de crisis. Steeds meer bedrijven begonnen medewerkers van thuis uit te laten werken en mijn concept zakte als een pudding in elkaar. Dat was even slikken. Ik wist dat de opstart zwaar zou zijn, maar dit had ik niet zien aankomen.
Onverwachte opportuniteit
Ik liet meteen via e-mail aan al mijn klanten weten dat ze hun abonnement kosteloos konden pauzeren. Zo goed als iedereen ging hierop in. Klanten die niets lieten weten, belde ik enkele dagen voor de geplande levering persoonlijk op met de vraag of de levering mocht doorgaan. Die aanpak werd enorm geapprecieerd. Zelf vond ik het niet meer dan normaal dat ik dit deed. Niemand had immers om deze situatie gevraagd.
Alles viel stil. Geen leveringen, geen nieuwe klanten, geen infosessies. Dus ging ik aan de slag met het optimaliseren van processen, schrijven van content, op punt zetten van de marketing, uitwerken van campagnes, enz. Ik wou me optimaal voorbereiden om na de crisis terug volle bak te gaan. Ondertussen bleef ik wel met het idee spelen om – naast al die voorbereidingen achter de schermen – meer te doen met JustBite, door het leveren van geschenkboxen. Ik bood al relatiegeschenken aan via de website, dus de stap was relatief klein.
Yuzzu, een nieuwe klant, vroeg me om 160 geschenkboxen te leveren aan zijn thuiswerkende medewerkers, om hen te bedanken voor hun inzet. Voor mij de bevestiging dat er wel degelijk een plaats was op de markt voor mijn idee! Ik stelde meteen een plan op om het aangepaste concept op grotere schaal uit te rollen. Ik maakte afspraken met verschillende leveranciers om er zeker van te zijn dat er voldoende voorraad was, maakte een aparte landingspagina aan en zorgde ervoor dat alles zowel logistiek als commercieel op punt stond. Als ik hiermee doorging, dan wou ik het goed doen.
Ondertussen staat het aantal bestellingen na bijna twee weken op meer dan duizend. Het is hard werken, maar ik ben zo blij dat ik de switch heb gemaakt. Een switch die er niet was geweest zonder de crisis.
Zaaien om achteraf te kunnen oogsten
Met de lancering van de geschenkboxen kreeg ik in één klap heel wat nieuwe klanten bij. Bedrijven bij wie ik na de crisis hopelijk mag blijven leveren. Ik plant nu volop zaadjes om achteraf te kunnen oogsten. En dat geeft een goed gevoel en veel vertrouwen voor de toekomst. Ook de vele reacties van klanten en hun medewerkers die ik ontvang via mail en sociale media doen deugd.
De bedoeling was om in de loop van 2020 medewerkers aan te trekken voor het maken van de boxen. Dat is op dit moment niet haalbaar, de gezondheid gaat voor. Dus maak ik alle boxen zelf, in de huiskamer. Ik betaal mezelf nog steeds geen loon uit. Hoe lang ik dit volhoud? Wat er op ons afkomt na de crisis? Geen idee. Maar ondertussen blijf ik ervoor vechten dat mensen JustBite niet vergeten.